Powered By Blogger

Tuesday, January 11, 2011

Memandang dunia

Assalamualaikum,

Pagi tadi dlm kesibukan nak gi sekolah, drive dlm mood tenang dan bergaya dgn selendang pnjg yg cantik, sy dgr radio..ada ceramah yg menarik dr ustaz yg tak tau namanya. Beliau berckp tentang pandangan kita kepada dunia. Mulakanlah hari dgn sesuatu yg positif bkn negatif. Pandanglah dunia kita dgn pandangan mata lebah bukan pndangn mata lalat. Pelik gak, sy terus terfikir apa maksud ustaz tu..dia kata jika kita memandang dunia dgn pandangan mata lebah, dunia kan menjadi lebih indah kerana lebah wlaupun berada di tmpt pembuangan sampah akn mencari suatu yg indah, madu dan taman bunga maksudnya yg positiflah sedangkn lalat pula wlau berada ditaman yg indah tetap akan mencari yg busuk, sampah, najis dan kotoran lain maksudnya yg negatiflah. Oh begitu...memang tepat sekali. Dlm hidup ini memang ada yg indah dan ada yg jelek, klau kita fokuskn minda dgn pandangan negatif pasti dunia ini nampak negatif, kita buat negatif, ckp negatif, fikir negatif tapi klau kita ubah pd minda yg positif pasti perbuatan ,percakapan dan pemikiran kita jadi positif.
kadang2 sebelum gi sekolah sy dah terfikir akan masalah yg perlu sy tangani apabila bekerja nanti, itu belum yg diluar jangkaan lg, dgn keje yg berterusan datang, dgn gelagat manusia yg kdg2 mencabar diri dan boleh buat tumbang sbb naik darah, dgn perangai murid yg kadang2 menjadikan kita tiada makna, sy rasa cam nak menyorok dalam almari sambil tutup kepala dgn selimut.
Tapi bila naik tangga sekolah, sy cuba snyum dgn semua, ada yg balas ada yg x, ada yg ikhlas, ada yg senyum sinis, ada yg paling pandang lain, terpandang pula muka kwn, lawan, hipokritus, politikus, perasantus macam2 lah saja cuba berbaik sangka sambil berdoa dlam hati Ya Allah, permudahkn urusanku pada hari ini. Ya Allah hanya padamu tempat ku berlindung. Saya akan selalu mencuba utk selalu mengamalkan yg positif.

No comments:

Post a Comment