Powered By Blogger

Monday, April 2, 2012

Kem bestari solat satu ibadah dari guru..


Assalammualaikum,

Menjadi guru itu pekerjaan paling mulia jika diikutkan. Dari tidak mengenal huruf dan nombor, murid boleh membilang setiap satu ciptaan Allah dan boleh juga membunyikan simbol2 huruf menjadi perkataan sehingga berjaya mengungkap kata2 indah mahupun hodoh untuk menyampaikan maksud dan maklumat.

Tugas guru boleh dijadikan ibadah untuk imbalan pahala sekiranya dijalankan dengan jujur dan amanah. Kem bestari solat dalam program Jqaf medan guru berburu pahala namun saya kesali ada juga yang tidak mahu merebutnya dan kadang2 ada juga menimbulkan dosa.

Tiada yang lebih indah selain melihat anak didik kita memakai telekung putih menunaikan solat. Air muka berseri dan tenang menunggu imam memulakan takbir. Namun ada juga yang nampak keliru hendak melengkapkan diri mahupun memulakan niat sembahyang. itulah tugas kita sebagai pendidik tidak kira bidang apa. Sebagai pendidik muslimah kewajiban kita untuk menunjuk ajar. Yang penting itu kita mencari ruang menambah pahala disamping menjalankan tugas. Semoga cikgu cikgi sedar akan peranan sebagai guru dan juga seorang Islam.

No comments:

Post a Comment